Kaksplus.fi

Raskausajan muisteloita - Näin vastasimme yhdeksän kuukautta sitten

11. elokuuta 2017

Kukkuu, huono bloggaaja täällä moi! Luonnoksiin oli unohtunut vastaukset teidän esittämiinne kysymyksiin raskauden loppumetreillä. Nouuuu! Toisaalta, ehkä tässä oli kohtalolla sormensa pelissä, että juuri tänään löysin unohtuneen postauksen. Nyt on nimittäin pari päivää yli yhdeksän kuukautta siitä, kun Noel syntyi.  Saman verran siis kuin hän kasvoi masussani. Kysymyksistä suurin osa nimittäin on synnytykseen tai silloin pian koittavaan vanhemmuuteen liittyviä, mutta toki joukossa on muitakin kivoja kyssäreitä. Tässä raskausikävässä onkin kiva muistella, että mitkä meidän fiilikset olivat loppuraskaudesta! 


  MILLALLE  
Jännittääkö synnytys? 
Ei oikeastaan. Mä olen aina halunnut kokea synnytyksen. Enemmän odotan sitä kokemusta innolla (Kyllä, kipuja myös! :D) kuin jännityksellä. Mulla on iso luotto siihen, että oon perinyt äidin geenit ja synnytyksistäni tulee yhtä sujuvia. Toivottavasti oon oikeassa! :D

Millaisen synnytyksen haluaisit?
Samanlaisen kuin äidillä; muutamassa tunnissa ohi, ponnistusaika enintään 12 minuuttia. Haaveilen myös siitä, että kotona jännityksellä mietitään Niken kanssa, että onko tää nyt se hetki, kun me lähdetään synnyttämään. En siis toivo, että jouduttaisiin käynnistämään.

Kastatteko teidän vauvan vai pidättekö nimiäiset?
Me kastetaan Pärsky. Ei olla kumpikaan erityisen uskovaisia, mutta kastaminen tuntuu enemmän meidän jutulta kuin nimiäiset. 

Pelottaako tai jännittääkö äitiydessä joku tietty asia?
Mua on aina kuvailtu porukan äitihahmoksi ja hoivaaminen, empaattisuus ja muiden laittaminen itsen edelle on mulle tosi luontaista. Saattaa kuulosta ylimieliseltä, mutta oon aivan varma, että musta tulee hyvä äiti. Mä luotan siihen malliin, minkä oon omilta vanhemmiltani saanut vanhemmuudesta sekä mun luontaiseen "taipumukseeni". Mulla ei siis ole mitään erityisiä pelon tai jännityksen aiheita liittyen äitiyteen. Jos joku pitäisi sanoa, niin ehkä se, ettei mulla ole juurikaan kokemusta vauvoista. Jännitän siis ihan vauvan käsittelyä, mutta uskon senkin lähtevän sujuvasti ja luonnollisesti käyntiin kunhan saan Pärskyn syliini.

Mitkä asiat arjessa on parasta?
Kuulostaa kliseiseltä, mutta ne pienet jutut: halaukset keittiössä, kainaloittain oleminen, kokkaava Nikke, muuten vaan lähetyt whatsapp-viestit, ääniviestit mun parhaalta ystävältäni, puhtaat lakanat, vauvan liikkeiden tunteminen ja niiden ihmetteleminen yhdessä... Siinä muutama ensimmäisenä mieleen tullut.

Onko sulla sisaruksia, ketä?
On! Mä olen isosisko/esikoinen. Mulla on puolitoista vuotta nuorempi pikkuveli Jesse ja kahdeksan vuotta nuorempi pikkusisko Nea. 

Mikä biisi kuvaa sinua ja elämäntarinaasi kaikista parhaiten?
Voi apua... Mulla on aina jotenkin ollut niin tasapainoinen elämä, etten oikein osaa sanoa. Mä kuuntelen ja keskityn aina lyriikoihin biiseissä ja analysoin niitä, mutta nyt ei oikein tule mieleen yhtäkään sellaista, johon voisin samaistua täysin. 

Jos sinun olisi pakko käyttää koko loppuelämä yhtä ja ainoaa vaatemerkkiä niin mikä se olisi?
Hmm... H&M ois siitä hyvä, että siellä on niin vaihtelevan tyylisiä vaatteita. Sieltä löytyisi jokaiseen elämänvaiheeseen ja tilanteeseen satavarmasti sopiva asukokonaisuus!


  NIKELLE  
Minkälaiset fiilikset sulla tuli kun saitte tietää raskaudesta? Mitä ajatuksia raskausuutinen herätti sinussa?
Milla herätti mut panikoiden 11.3.2016, se oikeasti pelkäsi kertoa mulle. Sitten kun Milla sai kakistettua ulos, että meille tulee vauva, taisin todeta jotain "Okei, mukavaa". Kyllä siinä meni hetki sulatella itselläkin, mutta paremmin mä sen uutisen otin kuin Milla. 

Oletko ollut paljon pienten lasten kanssa tekemisissä?
Todella vähän, joten voisin väittää, että kaikki on mulle täysin uutta. Onneksi vauva.fi auttaa mua askarruttavissa asioissa. (NIKKE! Pitikö tehDä sama jekku kuin neuvolatädille! :D T. Milla)

Aiotko olla synnytyksessä mukana?
Yrittäkääpä pitää mut poissa! 

Miten olette tavannut Millan kanssa?
Tavattiin eräällä keikalla, missä mun kaverit oli soittamassa ja pilkun jälkeen eräs meidän seurueen äijistä keksi käydä kysymässä noin about kaikilta ravintolan naisilta lähtisikö ne jatkoille bändin hotellihuoneeseen. Millan seurueesta osa oli tarttunut kutsuun, joten siellä Milla ainoana osasi vastata mun Star Wars -aiheeseen (vähän huumorilla esitettyyn, koska eihän kukaan tyttö sitä voisi tietää) kysymykseen "Miksi tänään on intergalaktinen Star Wars -päivä?". Kun Milla tiesikin vastauksen, mietin hetken aikaa, että mitä helvettiä just tapahtui. Tämä johti siihen että juteltiin läpi yön, kunnes hän meni nukkumaan. Lähdin vielä kysymään Millan numeroa, mutta en muistanut oikeaa huonetta... Onneksi koputettiin Millan kavereiden huoneen oveen (enkä kenenkään satunnaisen lomailijan), josta numeron lopulta sainkin. (Postauksen aiheesta voi lukea täältä: HIMYF - How I met your father KLIK!)

Mihin rakastuit Millassa?
Milla ymmärtää mua just sellaisena kun mä olen, se mulle tulee ensimmäisenä mieleen. Tietysti voisin lisätä että Millan kanssa arki on hauskaa, koska se on todella hyväuskoinen ja jekutan Millaa lähes päivittäin jossain pikkujutussa. Esimerkiksi just äsken vitsailin, että kerroin kunnon kauhutarinan meidän ensitapaamisesta, johon Milla tietenkin reagoi ihmettelemällä, etten mä voisi tehdä niin. :)

Harrastuksesi?
Mulla on rokkibändi, jossa soitan bassoa. Lisäksi meillä on "vähän" kesken meidän treeniksen remontti. Ollaan rakennettu treenikselle merirosvobaaria. Tällä hetkellä on myös viritteillä eräs tribuuttibändi ja meidän huumorilla perustettu "suomimetallibändi". Aina tulee jotain soitinta rämpyteltyä; meiltä löytyykin akustinen kitara, sähkökitara, akustinen basso, ukulele, syntikka ja mun isältä lainassa oleva lap steel -kitara. Joskaan en voi sanoa, että oikeasti osaisin näistä montaa soittaa. Pitäisiköhän seuraavaksi hankkia vaikka saksofoni?

Onko sulla joku ehdoton juttu, jonka haluat opettaa lapselle? Siis joku sellainen, joka sulle on opetettu tai jätetty opettamatta ja ajattelet, että sittenkun lapsi on sen ja sen ikänen, niin sitten opetan tai näytän sille tämän jutun tai sitten se voi vaan olla joku teidän juttu mitä haluat teidän yhdessä erityisesti tekevän? :) 
En ole oikein miettinyt tällaisia asioita. Nyt tähtäin on siinä että saadaan se vauva ensin ulos, opetellaan täysin uudenlainen elämä ja totutellaan pieneen poikaan.
Toisaalta kun Pärsky on tarpeeksi vanha (osaa seurata elokuvan tekstejä) on aika näyttää pojalle Star Wars -elokuvat! Siinä tuleekin sitten ensimmäinen dilemma, näytetäänkö me ensin vanhat elokuvat ja sitten uudet vai ensin uusi trilogia ns. "aikajärjestyksessä", vai unohdetaanko me että elokuvat 1-3 on edes olemassa... 
Musiikki voi myös pakostakin tulla Pärskyn elämään, aika näyttää. :) 

Jos olisi pakko tehdä jompi kumpi niin kumman valitsisit: a) ostaisit vihkisormuksen ilman että Milla saa valita sitä b) ostaisit Millalle hääpuvun ilman että Milla saa valita sitä?
Huh! En ikinä uskaltaisi ostaa Millalle hääpukua, joten valitsen vihkisormuksen. Se on helpompi tehtävä todennäköisesti. Vaikka vihkisormuksen ostossa menisi jotain pieleen, ei Milla siitä todennäköisesti valittaisi, koska ajatus on aina tärkein.

Jos sinut joskus kutsuttaisiin linnanjuhliin niin mikä olisi todennäköisin syy miksi olet kutsusi ansainnut?

En ole koskaan edes ajatellut pääseväni linnanjuhliin. Ehkä joku musiikkijuttu se voisi olla? Todennäköisesti aion myös periaatteesta rikkoa vähän pukukoodia, sillä en miellä itseäni siihen muottiin, että kaikki pitäisi olla etiketin mukaista. Ehkä Mikki Hiiri -kravaatti tai Star Wars -solmio? :)




4 kommenttia :

  1. Et sinä tätä ihan täysin ollut unohtanut, tuo Niken osio löytyy nimittäin omana postauksenaan viimevuoden lokakuulta ;) Oli pakko mennä tarkistamaan kun kuulosti siltä että oon lukenu tän ennenkin :D Mutta joka tapauksessa tämä oli mielenkiintoinen postaus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho, hupsista! :D Sulla on tosi hyvä muisti!

      Poista
  2. Mietin ihan samaa!:D t. toinen anonyymi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha! Ootte tarkkoja! :D Tässä huomaa mitä raskaus ja vauvavuosi tekee päälle... :D

      Poista